Vår politik

Vi siktar på att få styra kommunen efter valet 2022, och för att du som väljare ska få en bild av vilken politik vi driver har vi samlat våra motioner och budgetar här.

Linköping är en kommun som har framtiden för sig, men vi får inte blunda för att vi också har utmaningar – frågor som är känsliga och komplexa. Det handlar om integrationen och segregationen. Skjutningar och rån gör att människor i vissa stadsdelar undviker att få ut på kvällen, vilket inte är acceptabelt. Det handlar också om det växande parallellsamhället i form av oseriösa aktörer där kriminella håller i trådarna och människor utnyttjas. Linköping börjar bli en stor kommun. Att vi växer för mycket gott med sig men ställer krav på politiken.

Vi anser att det borgerliga styret är passiva vad gäller trygghetsfrågorna. Det handlar om allt från att skapa en jämlik skola till att sätta upp övervakningskameror och få bort olovliga bosättningar.

Du kanske undrar vad vi själva vill göra för att lösa problemen? Ta en titt på våra motioner.

Vi ser också en passivitet vad gäller bostadsfrågan. Bostadspriserna är höga i vår kommun så politiken behöver skapa möjligheter för fler att få ett eget boende.

En hjärtefråga för oss är att kunna erbjuda en bra välfärd åt alla Linköpingsbor – oavsett ålder. Vi vill inte ha en konkurrensutsättning av äldreomsorgen och vi vill bygga ut skolplatserna i högre takt.

På bilden ser ni vår gruppledare Kristina Edlund.