Kristina Edlund

Åren som sjuksköterska gjorde det uppenbart för Kristina Edlund att vi alla kommer behöva samhällets stöd någon gång. I dag är hon gruppledare för S och sedan valet 2022 kommunstyrelsens ordförande i Linköping.

Kristina Edlund har flera år bakom sig som kommunalråd. 2015-2018 var hon kommunstyrelsens ordförande, tills partiet fick lämna över makten till Alliansen. Efter valet 2022 bildade Socialdemokraterna och Moderaterna ett nytt styre för Linköping, Tillsammans för Linköping, och sedan 1 januari 2023 är Kristina åter igen kommunstyrelsens ordförande. Att få ägna sig åt politik på heltid innebär att Stina, som hon föredrar att kallas, får jobba med sitt största intresse.

– Det finns faktiskt inte en dag då jag tycker det ska bli tråkigt att gå till jobbet, säger hon.

Politikens uppgift är att visa handlingskraft. Oavsett om vi pratar trygghetsfrågor eller att fler ska få tillgång till en bra äldreomsorg.

Det bästa med uppdraget är att få vara med och påverka Linköpings och Sveriges utveckling.

– Vi är den femte största kommunen och ska ta utrymme på nationell nivå.

Som exempel nämner hon höghastighetsjärnvägen, men också att Linköping är en av Sveriges bästa kommuner med sitt universitet och näringsliv.

– Ta till exempel Linköping Science Park. Här sticker vi ut. Vi är väldigt framgångsrika inom start ups.

Kristina Edlund är uppvuxen i en socialdemokratisk släkt som alltid pratat politik. En kort period i gymnasiet engagerade hon sig politiskt, men under många år idrottade hon i stället.

– Jag började åter engagera mig i politiken vid 25-26 års ålder, när jag slutade med volleyboll.

På frågan om varför det blev just Socialdemokraterna, svarar hon människosynen.

– När man haft jobb som jag haft, som sjuksköterska, ser man hur snabbt livet kan förändras. Samhället ska finnas där, för vi kommer alla behöva samhällets stöd någon gång. Det handlar om att alla människor är lika mycket värda.

Kristina Edlund anser även att Socialdemokraterna har bra politik när det gäller näringslivsfrågor.

– Vi är ett modernt parti som tittar framåt och som samtidigt ska vara stolta över det Sverige vi byggt upp. Partivänner till mig har jobbat hårt för att alla ska få barnomsorg och möjlighet att studera på universitet.

Hon understryker att bra näringslivspolitik även handlar om att kommunens och välfärdens kärnverksamheter ska fungera.

– En bra skola och ett bra kulturliv lockar både företag och medarbetare, för det är viktigt att medarbetare mår bra även på fritiden. Att ostlänken kommer på plats med höghastighetstågen är också A och O.

Ett politiskt mål för Kristina Edlund är att Linköping ska bli bättre på att locka till sig den kompetens som näringslivet och kommunen så väl behöver.

– Vi borde bli bättre på att ta hem studenter som flyttat ut. Att de lämnar Linköping efter examen tycker jag inte är ett stort problem, men jag skulle önska att fler återvände när de har varit ute i arbetslivet ett par år och kanske bildar familj.

Privat tycker Kristina Edlund om inredning. Det blir även mycket idrott, både att titta på och utföra. Något som återkommer är helgaktiviteter inom idrott för barnen.

– Jag älskar också att läsa, mest blir det skönlitterärt. Nu har jag även börjat träna, det har jag saknat.

Vad är då framtidsdrömmen?

– Det viktigaste för mig är att barnen klarar sig, att det går bra för dem. Sedan vill man alltid utvecklas som person.

Något mer?

– Ur jobbperspektiv känner jag att det ska bli väldigt roligt att tillsammans med Moderaterna få leda Linköping de kommande fyra åren. Vi har tuffa ekonomiska tider framför oss, men tillsammans kommer vi kunna uträtta mycket bra!

Namn: Kristina Edlund
Född: 1976
Familj: Två söner och man
Uppvuxen: Åtvidaberg

Politiska uppdrag:  Började som ersättare i kultur- och fritidsnämnden 2002. Bytte senare till samhällsbyggnadsnämnden där hon blev vice ordförande. Blev kommunalråd 2010. Samhällsbyggnadsnämndens ordförande 2014-2015. Kommunstyrelsens ordförande 2015-2018 och 2023-.